Vis op ontdekking
Inleiding: De kinderen zitten samen in een kring en de begeleidster haalt een vissenhandpop naar boven. Er staat een bak met water, zand en andere materialen voor de begeleidster. De vis is op ontdekkingstocht en is in de klas belandt, hij vindt er voorwerpen die hij nog nooit had gezien. Hij toont ze aan de kinderen en heeft er verschillende gevoelens bij zoals geschrokken, lachen, ... Daarom gooit hij ze telkens terug in de zee, in dit geval de bak met water en dat maakt telkens een ander geluid.
Verkenning: Elk kind krijgt een bak met water en daarbij ook voorwerpen. Ze
mogen hiermee experimenteren. Ze kunnen gewoon opnieuw met hun handen in de bak
zitten. Ze kunnen er als het goed weer is misschien in springen. Ze kunnen er
met de voorwerpen in gooien. Ze kunnen heel goed experimenteren en ontdekken
welke geluiden dat het water allemaal maakt.
Verdieping: De bakken met water blijven, maar nu krijgen de kinderen eetbaar
kleurstof. Er wordt een muziekje opgezet en de kinderen moeten proberen om op
het ritme een belletje kleurstof in het water te doen. De kinderen zullen dit
waarschijnlijk niet op het ritme doen maar worden hier dan wel mee
geconfronteerd.
Slot: De vis heeft de kinderen gedurende de activiteit goed in de gaten
gehouden en heeft gezien dat iedereen goed heeft gespeeld, maar nu moet de vis
naar huis. Hij zegt dat iedereen nog een afscheidscadeau krijgt en dat is een
bokaal gevuld met het mooie water dat ze zelf hebben gemaakt. Dan gaat de vis
naar huis. Op de achtergrond wordt een muziekje met een waterval opgezet zodat
de kinderen ook terug rustig kunnen worden.
